Psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, psychologia związków, rodziny, psychologia i rzeczywistość, zaburzenia psychiczne

Forum psychologiczne.


#1 2010-03-14 23:15:38

texter

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2010-03-08
Posty: 8
Punktów :   

Zdrwoe odżywiania, jako moda kreowana przez media cz.3

Przepis na zdrowe odżywianie się podany jest w telewizji. Gwiazdy telewizyjne chętnie opowiadają o swoich sposobach na szczupłą i piękną sylwetkę, a co za tym idzie zdrowie. Przekonują, że zawdzięczają to wszystko piciu dużej ilości wody mineralnej i zastępowaniu tłustych smażonych potraw oraz tuczących deserów owocami, warzywami czy gotowanym jasnym mięsem. Czasem podają przepis na swoją ulubioną lekkostrawną, niskokaloryczną, a przy tym smaczną potrawę. Kusi więc stosowanie chociaż krótki czas takiej diety, by być tak jak sławny aktor pięknym i szczęśliwym.
Przekonanie do jedzenia takich, a nie innych produktów jest łatwe dla mediów. Krótka forma, prosty przekaz, nasycenie kolorami, często atrakcyjna oprawa dźwiękowa – wszystko to przyciąga telewidzów.
Szczególnie reklamy są zapamiętywane przez dzieci. Badania nad wpływem między innymi reklamy na styl odżywiania się dokonał Amerykanin N. Wilson. Według tego badacza produkty reklamowane można podzielić na dwie grupy: do pierwszej grupy należą: nabiał, płatki, makaron, mięso, warzywa i owoce, do drugiej: wyroby cukiernicze, napoje, pikantne chipsy, ciastka, batony. Analiza porównawcza wykazała, że zdecydowana większość reklam promowała żywność niezdrową, co można też zauważyć w polskich warunkach. Na szczęście nie brakuje reklam promujących zdrowe produkty.
Reklamy zachęcają rodziców do kupowania produktów bogatych w białko, wapń i witaminy. Wmawiają, że to najlepsze co można dać dzieciom.
Spożywane przez dzieci posiłki są zdominowane przez produkty reklamowane. Najpopularniejsze płatki to Nesquik i Cornflakes, których reklamy są kierowane do całych rodzin i pojawiają się przed i w trakcie wielu najbardziej oglądanych seriali i programów. Podobnie wygląda sytuacja z nabiałem. Najczęściej jadane jogurty to: jogobella oraz danonki. Wśród serków i deserów najpopularniejszy jest serek danio, który się pojawia w reklamach niekoniecznie skierowanych do dzieci. Deser fantazja skierowany jest do widzów dorosłych, jego reklama zawiera wręcz podtekst erotyczny.
Dzieci znają już na pamięć marki produktów spożywczych takich jak: jogobella, danonki, corn flakes.
Produkty spożywane przez dzieci to w głównej mierze te znane
z telewizji. Tak wynika z badań (Kosssowski 1999). Badania (Brombosz 1993) wykazały, że dzieci za najbardziej interesujące uważają reklamy, w których występują animacje komputerowe, dowcip, humor, piosenka. Połączenie tych elementów można było zauważyć w reklamie serka danio. Badania te wykazały że telewizja w tym reklamy w znacznym stopniu wpływają na kształtowanie i umacnianie nawyków żywieniowych szczególnie dzieci. One zbyt bezkrytycznie przyjmują informacje uzyskaną z telewizji. Dyrektywy Unii Europejskiej narzucają dyrektywy, zgodnie z którymi media powinny ograniczać ilość reklam promujących niewłaściwe nawyki żywieniowe. Należy uświadamiać rodzicom i dzieciom zalety spożywania zdrowych posiłków i konsekwencje utrwalania złych nawyków w postaci diety opartej o produkty bogate w cukry i tłuszcze.
Myślę, że telewizja rożnymi sposobami narzuca nam sposób odżywiania się. Oddziałuje na nas i daj możliwość przemyślenia co powinniśmy jeść. Zależne jest to oczywiście od programów jakie oglądamy i od tego czy uznajemy je za wiarygodne.
Do przygotowania eseju korzystałam z czasopisma „Problemy opiekuńczo – wychowawcze” poświęconemu w artykule Małgorzaty Niesiobędzkiej „Rola reklamy kształtowaniu nawyków żywieniowych dzieci”.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.pl